AKTUÁLNE.

 

Pitný režim .

Veľmi dôležitý je pitný režim. „Smäd je však relatívne neskorým indikátorom nedostatku tekutín, prichádza, až keď už telo stratilo približne 2 % vody. Dvojpercentná strata tekutín pritom vedie až k 20-percentnej strate energie a 5 %-ná dehydratácia už reálne hrozí prehriatím a kolapsom krvného obehu. V lete telo prichádza o tekutiny potením i dýchaním rýchlejšie, dôležité je preto na ich priebežné dopĺňanie aktívne myslieť. Ideálne je pritom piť v menších množstvách, no častejšie.

Dospelý človek by mal počas dňa vypiť najmenej tri litre tekutín. Piť treba o to viac, čím je človek fyzicky aktívnejší, a to predovšetkým minerálnu alebo stolovú vodu a ovocné šťavy a džúsy. Vhodný je aj bylinkový či v primeranej miere zelený čaj, nevhodné sú presladené nápoje, kofeín, chinín či alkohol. „Piť alkohol v horúčavách je nebezpečné, je totiž močopudný a vedie k strate tekutín v organizme a tiež spôsobuje rozširovanie ciev, čím sa znižuje krvný tlak, krv sa zahusťuje a mozog sa slabšie okysličuje.

Aj piť však treba bezpečne. „Riadenie obsahu vody a solí v tele majú na starosti obličky. Odstraňujú z krvi splodiny metabolizmu, ale aj prebytočnú vodu, ak toho v krátkom čase vypijeme priveľa, obličky nestíhajú filtrovať vodu z krvi, takže je príliš zriedená. Nadbytok vody rozvádzaný po tele potom pre nás môže byť nebezpečný tak, ako aj jej nedostatok. Hrozia opuchy, poruchy krvného obehu, kŕče.

Najhorším dôsledkom „prepitia“ vodou môže byť až život ohrozujúci takzvaný osmotický opuch mozgu. „Keď totiž voda s minimom rozpustených solí obmýva bunky v tele, začnú sa tieto vplyvom osmózy rozpínať. Telo našťastie má spôsoby, ktorými menšie nerovnováhy v príjme tekutín dokáže vykompenzovať. Ak však v krátkom čase vody prijmeme extrémne množstvo, vznikajú vážne poruchy v celom organizme,“ varuje lekárka pred nebezpečenstvom pitia väčšieho množstva tekutín naraz, najmä pred bezhlavými a nebezpečnými výkonmi.

Dôraz treba klásť aj na potraviny, ktoré kupujete, a prípravu pokrmov. Uplatňovať by ste mali zásady „ľahšej stravy“ – potraviny s vyššou stráviteľnosťou a nižšou energetickou hodnotou. "Strava by mala byť svojím zložením vyvážená a pestrá, mala by obsahovať dostatok celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín, menej jedál a potravín bohatých na tuky a jednoduché sacharidy.

Kupujte len také množstvo a druhy potravín, ktoré ste schopní skonzumovať do vyznačeného dátumu spotreby a pre ktoré máte zaistené podmienky skladovania podľa pokynov výrobcu na obale. Po nákupe dopravte potraviny čo najskôr domov a uložte do chladničky.

"Rodičia by mali venovať pozornosť detským ihriskám a pieskoviskám, na ktorých sa hrajú ich deti. Najčastejším zdrojom parazitárnych infekcií sú exkrementy psov a mačiek, ktoré môžu za určitých okolností spôsobiť ochorenia ako toxokaróza, toxoplazmóza, nákaza detskou pásomnicou, echinokokóza, enterobiáza, ascaridóza a trichuriáza. Z mikrobiálnych nákaz prichádza do úvahy najmä salmonelóza.

Opatrnosť treba aj pri návšteve prírodných či umelých kúpalísk. Úrad verejného zdravotníctva odporúča kúpať sa len v kúpaliskách, ktoré sú pod stálou kontrolou.

Zabúdať by sme nemali ani na vhodný odev. Mal by byť vo svetlých farbách a z prírodných materiálov, má byť ľahký, vzdušný a voľného strihu. Syntetické materiály nie sú vhodné, pretože neumožňujú odparovanie potu. Počas pobytu mimo domova používajte pokrývku hlavy, ktorá chráni pred úpalom.

Počas horúcich dní je vhodná aj prípadná úprava režimu práce a oddychu najmä pri prácach s nadmernou fyzickou záťažou a pri prácach na vonkajších pracoviskách – napr. posun začiatku pracovnej zmeny, dĺžka a zaradenie prestávok a pod. majú byť riešené dohodou medzi zamestnávateľom a zástupcami zamestnancov.

 

 

POZOR!

Neboli nájdené žiadne záznamy.